26. Pol’and’Rock to wydarzenie wyjątkowe. Fundacja WOŚP jako pierwsza na świecie stworzyła nową formułę organizacji wydarzeń. Mając na uwadze możliwości i wyzwania, jakie niosło przeniesienie festiwalu do świata online, partnerzy festiwalu mBank oraz Play poprosili festiwalowiczów, aby podzielili się swoimi wrażeniami podczas badania podsumowującego działania Najpiękniejszej Domówki Świata.
Od 26 lat na festiwal przyjeżdżają setki tysięcy osób, które tworzą atmosferę i klimat tego miejsca. W tym roku ze względu na światową pandemię, wydarzenie nie mogło odbyć się w dotychczasowej formie. Wyzwaniem stało się stworzenie i zaadaptowanie tego klimatu w przestrzeni online. Społeczność, która przyjeżdża na festiwal i jej różnorodność to ogromna siła, każdy człowiek wnosi coś nowego, innego i dzięki tej społeczności budowany jest wyjątkowy klimat.
Eksperyment, jakim możemy nazwać 26. Pol'and'Rock Festival ONLINE według danych oglądalności stał się absolutnym hitem, całkowita liczba wyświetleń na wszystkich stronach to 5 513 323. Jednak partnerzy i organizatorzy festiwalu zdecydowali się dokładniej zbadać i przeanalizować tę nową, inną formę, sprawdzić jak zareagowali festiwalowicze, jak bardzo odczuli różnicę między światem online i offline i czy Najpiękniejsza Domówka Świata im się spodobała.
Koncert Majki Jeżowskiej podczas Najpiękniejszej Domówki Świata, fot. Grzegorz Adamek
W roku 2019 25. Pol'and'Rock okazał się najatrakcyjniejszym w historii, aż 97% ankietowanych określiło festiwal jako atrakcyjny. Za trzy najważniejsze wartości festiwalowicze uważali atmosferę, klimat i ludzi bawiących się podczas Pol'and'Rock Festival. Powodem, dla którego uczestnicy wracają na wydarzenie, jest wyjątkowa atmosfera, co wskazała niemal połowa ankietowanych.
Główną ideą festiwalu pozostała miłość, przyjaźń i muzyka. Uczestnicy zwracali uwagę również na integrację, łączenie ludzi, tolerancję i równość. Za kolejny osiągnięty cel organizatorzy 25. Pol'and'Rock Festival uważali również 98% wynik poczucia bezpieczeństwa na festiwalu, który zarówno w 2019 jak i 2018 określany był wydarzeniem o podwyższonym ryzyku.
W jaki sposób w ciągu roku i w czasie festiwalu online zmieniła się społeczność? Czy festiwal nadal jest dla niej atrakcyjny? Czy dostępność online otworzyła Pol’and’Rock na nowych członków? Jakie były ich oczekiwania i czy udało się im sprostać? To najważniejsze pytania, na które odpowiedzi znalazła firma IQS. Dzięki wsparciu partnerów mBank oraz Play po raz kolejny udało się stworzyć raport z badań pofestiwalowych.
Aż 95% badanych osób określiło, że 26. Pol'and'Rock Festival ONLINE im się podobał, co jest bardzo dobrą wiadomością dla organizatorów. Niemal 90% ankietowanych zgadza się, że festiwal spełnił oczekiwania, a 97% zarekomendowałoby udział w festiwalu swoim znajomym.
Festiwalowiczka Najpiękniejszej Domówki Świata, fot. Ola Drutkowska
Za dwa główne powody oglądania 26. Pol'and'Rock Festival festiwalowicze określili pandemię i brak festiwalu w Kostrzynie oraz łatwość i wygodny dostęp online. Na trzecim miejscu powodem udziału w Najpiękniejszej Domówce Świata była możliwość, aby stać się jego częścią po raz pierwszy. Co potwierdza zwiększenie dostępności festiwalu i pokazuje powiększenie się społeczności Pol'and'Rock w internecie.
Ciekawym odkryciem jest, że osoby oglądające chciałyby, aby transmisja online stała się stałą częścią festiwalu, co pokazuje, że forma online została dobrze przyjęta przez publiczność i festiwalowicze poczuli klimat Pol’and’Rock mimo braku możliwości spotkania w Kostrzynie.