Wszystkie festiwale oraz cała branża eventowa przechodzą trudne chwile, lecz żeby poczuć choć namiastkę wspólnej zabawy podczas koncertów na żywo warto skorzystać ze współczesnych technologii. Festiwal Pol'and'Rock zawsze był mocno obecny internecie, ale bieżąca sytuacja sprawiła, że stał się głównym nośnikiem przekazu. Jak zmieścić duży festiwal w studio telewizyjnym? Jak zapewnić transmisje na żywo non stop przez niemalże 3 dni?
fot. Lucyna Lewandowska
Niezaprzeczalnym faktem jest, że Pol’and’Rock Festival jest bardzo dużym i ważnym wydarzeniem na mapie letnich festiwali. Liczna społeczność festiwalowa nie wyobrażała sobie, aby impreza mogła się nie odbyć, o czym od wielu miesięcy dawała wyraz w social mediach i w komunikacji z Fundacją WOŚP. Nowa rzeczywistość mocno zweryfikowała te oczekiwania i zmusiła organizatora wydarzenia do poszukiwania optymalnego rozwiązania tej trudnej sytuacji. Stan epidemii w Polsce i związany z tym zakaz organizacji imprez masowych jest zupełnie zrozumiały i wszystkie wytyczne w tym zakresie zaimplementowano w nowej odsłonie festiwalu.
Fundacja WOŚP zdecydowała się przenieść imprezę do sieci i zgromadzić publiczność przed ekranami elektronicznych urządzeń. Jasnym było, że wersja online festiwalu musi zawierać najsilniejsze atuty festiwalu, czyli koncerty na żywo, program Akademii Sztuk Przepięknych oraz unikalną atmosferę, którą tworzy festiwalowa społeczność.
W związku z tym Fundacja postanowiła ambitnie, że festiwal będzie transmitowany ciągle przez niemalże 3 dni na platformach Facebook, YouTube, Twitch, Player.pl, Onet.pl oraz na antenie Antyradia i Radia Pol'and'Rock. Dzienny program transmisji składał się z trzech bloków - pasmo poranne Akademii Sztuk Przepięknych trwające do 15:00, następnie przez ok. 11 godzin blok koncertów na żywo i pasmo nocne trwające do rana, które zawierało unikalne materiały archiwalne z poprzednich edycji festiwalu.
Komunikacja z Fundacją i między festiwalowiczami była realizowana za pośrednictwem czatów na wszystkich platformach transmisji, w kanałach społecznościowych, komunikatorze Discord, specjalnie przygotowanej Mapie Domówek oraz za pomocą łączeń bezpośrednich podczas transmisji z uczestnikami domówek.
Fundacja WOŚP zdecydowała się przenieść imprezę do sieci i zgromadzić publiczność przed ekranami elektronicznych urządzeń. Jasnym było, że wersja online festiwalu musi zawierać najsilniejsze atuty festiwalu, czyli koncerty na żywo, program Akademii Sztuk Przepięknych oraz unikalną atmosferę, którą tworzy festiwalowa społeczność.
W związku z tym Fundacja postanowiła ambitnie, że festiwal będzie transmitowany ciągle przez niemalże 3 dni na platformach Facebook, YouTube, Twitch, Player.pl, Onet.pl oraz na antenie Antyradia i Radia Pol'and'Rock. Dzienny program transmisji składał się z trzech bloków - pasmo poranne Akademii Sztuk Przepięknych trwające do 15:00, następnie przez ok. 11 godzin blok koncertów na żywo i pasmo nocne trwające do rana, które zawierało unikalne materiały archiwalne z poprzednich edycji festiwalu.
Komunikacja z Fundacją i między festiwalowiczami była realizowana za pośrednictwem czatów na wszystkich platformach transmisji, w kanałach społecznościowych, komunikatorze Discord, specjalnie przygotowanej Mapie Domówek oraz za pomocą łączeń bezpośrednich podczas transmisji z uczestnikami domówek.
Studio transmisji Najpiękniejszej Domówki Świata
Podstawowym założeniem przy budowie studia, z którego prowadzono transmisję było to, aby oglądający poczuli namiastkę festiwalu. Dlatego też aranżacja studia miała za zadanie odwoływać się do typowych elementów, które są stale obecne na festiwalowym polu, jak scena koncertowa, miejsce spotkań z gośćmi Akademii Sztuk Przepięknych, miniaturowa wersja festiwalowego grzybka wodnego, fragmenty pola namiotowego, czy karuzela diabelski młyn. Natomiast namiastkę festiwalowej atmosfery podczas spotkań ASP i koncertów stanowiła zaproszona symboliczna liczba publiczności.
Do oświetlenia całości realizacji wykorzystano ok 800 punktów świetlnych, a dla wzmocnienia efektu wizualnego całości wykorzystano 650 mkw. multimedialnych ekranów diodowych. Wydarzenie było realizowane za pomocą wozu realizacyjnego OB VAN 3 HD, który przetwarzał obraz z trzynastu kamer. Do obsługi transmisji wykorzystano kilkadziesiąt komputerów i pracę ponad stu osób. Podczas produkcji festiwalu użyto ponad dziesięć kilometrów kabli, które zasilane były mocą blisko dwóch megawatów energii elektrycznej. Łącznie nad budową całości wydarzenia pracowało ponad 250 osób, a całość sprzętu potrzebnego do tej realizacji przywiozło 11 tirów.
Do oświetlenia całości realizacji wykorzystano ok 800 punktów świetlnych, a dla wzmocnienia efektu wizualnego całości wykorzystano 650 mkw. multimedialnych ekranów diodowych. Wydarzenie było realizowane za pomocą wozu realizacyjnego OB VAN 3 HD, który przetwarzał obraz z trzynastu kamer. Do obsługi transmisji wykorzystano kilkadziesiąt komputerów i pracę ponad stu osób. Podczas produkcji festiwalu użyto ponad dziesięć kilometrów kabli, które zasilane były mocą blisko dwóch megawatów energii elektrycznej. Łącznie nad budową całości wydarzenia pracowało ponad 250 osób, a całość sprzętu potrzebnego do tej realizacji przywiozło 11 tirów.
Łącze internetowe
Najważniejszym punktem całego przedsięwzięcia była infrastruktura internetowa. Specjalnie na tę okazję stworzono sieć logiczną, która miała za zadanie zapewnić stabilną transmisję oraz zminimalizować ryzyko jakiejkolwiek awarii. Stworzenie takiej sieci oraz jej obsługę i nadzór powierzono specjalistom z firmy KSU Provector. Dostawcą łącza, które obsłuży tak duże wydarzenie, był partner festiwalu, firma UPC Biznes. Firma dostarczyła łącze symetryczne o prędkości 10 Gb/s oraz drugie o takich samych parametrach, będące backupem łącza głównego.
Dodatkowym zabezpieczeniem na wypadek awarii obu światłowodów było odrębne łącze radiowe. Każde łącze posiadało dwa zabezpieczenia zasilające typu Activ-Activ, pozwalające na natychmiastowe przełączenie całego ruchu na łącze zapasowe bez przerywania transmisji, co na urządzeniach użytkowników końcowych nie byłoby widoczne. Pomimo że transmisja oraz dostęp do internetu dla osób obsługujących wydarzenie były fizycznie na wspólnym łączu, to logicznie były od siebie odseparowane, tak aby nie było można zakłócić ani wpłynąć na strumienie wideo z urządzeń bezpośrednio wpiętych do sieci np. poprzez zawirusowane komputery. Transmisja była cały czas monitorowana przez dwa różne systemy antyDDOS, które pracowały niezależnie.