Balkan Beat Box tworzą eklektyczną muzykę, którą trudno ująć w zarówno ramy gatunkowe, jak i narodowe. Zespół tworzy trójka muzycznych wizjonerów, globtrotterów, czerpiących garściami z tradycji dźwięków rejonu Morza Śródziemnego, odwołujących się do charakterystycznych i żywiołowych rytmów rodem z Bałkanów i klasycznych brzmień muzyki klezmerskiej. Cygańskie motywy dodają pikanterii agresywnym punkowym brzmieniom. Muzycy odnaleźli też inspiracje w szalonym brzmieniu free jazzu i elektronicznych bitach rodem z nowojorskiej sceny klubowej. Hiphopowego sznytu muzyce Balkan Beat Box dodaje produkcja doskonałej jakości sampli.
Ten kolektyw od początku tworzy trójka artystów: Ori Kaplan (saksofon), Tamir Muskat (perkusja) oraz Tomer Yosef (wokal, perkusjonalia), jednakże za sukcesem trio stoi współpraca z różnymi utalentowanymi muzykami, z którymi wspólnie występują i nagrywają płyty. Utwory Balkan Beat Box cieszą się uznaniem publiczności i krytyków, którzy już od ponad dekady śledzą muzyczną i liryczną ewolucję tego kolektywu.
Wszystko zaczęło się w kotle kulturowym Nowego Jorku. Kaplan, który przybył do Nowego Jorku by grać jazz, szybko odnalazł się w emigranckim podziemiu muzycznym i podjął współpracę z muzykami tworzącymi wówczas zespół Gogol Bordello. W tym czasie Muskat współpracował z grupą Firewater. Wspólny zespół powstał w sposób organiczny w 2003 roku, gdy przecięły się ścieżki tych trzech artystów pochodzących z różnych tradycji muzycznych. Każdy z nich wniósł do zespołu nie tylko inne doświadczenie życia w kulturowej diasporze, ale też inne spojrzenie na muzykę i odmienne podejście do tworzenia tekstów. Tamir Muskat dorastał w domu pełnym rumuńskiej oraz afrykańskiej muzyki. Ori Kaplan spędził młodość w Jaffie grając klezmerską muzykę na klarnecie i studiował z Yuri Yunakovem - królem bułgarskich cygańskich saksofonistów. Z kolei Tomer Yosef to niezwykle uzdolniony sceniczny performer, mający na swym koncie występy w filmach (m.in. znany w Polsce "Przyjeżdża orkiestra"), rolę komika w TV, występy DJ’skie oraz dwa solowe albumy. Połączenie ich talentów okazało się naprawdę piorunujące, bo już dwa lata później wydali swój debiutancki krążek pod tytułem "Balkan Beat Box". Tak rozpoczęła się muzyczna działalność jednego z najciekawszych zespołów grających world music.
Artyści współpracowali zarówno z gwiazdami sceny undergroundowej, jak i inspirowali twórczość czołowych muzyków sceny popularnej, takich jak Diplo, czy Jason Derulo. Balkan Beat Box tworzyli wspólne brzmienia z Asafem Avidianem i jemeńskim trio A-WA. Piosenki grupy znalazły się na ścieżkach dźwiękowych do hollywoodzkich filmów, takich jak komedia "Popstar: Never Stop Never Stopping".
Po debiutanckiej płycie, którą można śmiało zaliczyć do klasyki gatunku eklektycznego world music, nadszedł czas na kolejny wysoko oceniany krok w rozwoju zespołu - "Nu-Med" (2007). Rok 2008 przyniósł wydawnictwo "Nu Made Remixes and Lives" zawierający remixy, niepublikowane wcześniej nagrania oraz dysk DVD.
W 2010 roku muzycy powrócili z albumem "Blue Eyed Black Boy", nagranym w Tel Avivie oraz Belgradzie pochłoniętym przez antykosowskie wystąpienia i demonstracje. Płyta nagrana została z udziałem wielu tradycyjnych instrumentów oraz gości, wśród których warto wymienić belgradzką cygańską orkiestrę Jovica Ajdarevic Orkestar.
Wydany w 2012 roku „Give” to wg. twórców najbardziej politycznie i społecznie zaangażowana ich płyta. Połączyli na nim surowość i energię elektronicznej sceny klubowej Afryki, Azji i Południowej Ameryki, dodając do tego tradycyjne dla ich twórczości elementy hip-hopu, ragga i rocka. Zainspirowany protestami ludzi na całym świecie, od ruchu Occupy Wall Street poprzez arabską wiosnę, album „Give” odzwierciedla nadzieje i gniew naszych czasów. Muzycy pozostają czuli na społeczne niepokoje targające współczesnym światem, dając w swojej twórczości upust gniewnym protestom i dając głos uciśnionym i mniejszościom walczącym z niesprawiedliwością świata.
Ich kolejny krążek, wydany w 2016 roku „Shout It All Out” to prawdziwy manifest w formie muzycznego nagrania. Muzycy troskliwie wyłuskują muzyczne perełki z prawdziwego labiryntu dźwięków, które powstają podczas spontanicznych jam sessions nagrywanych z zaprzyjaźnionymi artystami, następnie samplują najlepsze fragmenty. Na potrzeby najnowszego wydawnictwa powstały osobiste, poetyckie teksty, które w niespodziewany sposób łączą się z rozbuchanym bogactwem dźwięków. „Shout It Out” to płynny dialog między muzycznymi wizjonerami, którzy zabierają słuchaczy w podróż po muzycznym wszechświecie brzmień.
Balkan Beat Box prezentowali swoją muzykę na największych festiwalach na świecie, takich jak Glastonbury czy Roskilde, grali na czołowych imprezach reggae czy world music. Wszędzie porywają publiczność swoim zapałem, energią sceniczną i taneczną, multikulturową zabawą. W Polsce wystąpili już kilkanaście razy: w 2008 roku zagrali piorunujący koncert na festiwalu Wroc-Love Summer Stage we Wrocławiu. W 2009 roku wystąpili przed 12-tysięczną publicznością na Festiwalu Kultury Żydowskiej z koncertem transmitowanym na żywo przez TVP Kultura. W 2010 roku odwiedzili festiwal „Inne Brzmienia” w Lublinie, a dwa lata później porwali do tańca publiczność poznańskiego Ethno Portu. Zagrali świetne koncerty klubowe w Krakowie i Warszawie i wystąpili podczas plenerowych koncertów w Szczecinie i w opolskim amfiteatrze w czerwcu 2013. W 2014 roku supportowali Soundgarden na Life Festival Oświęcim, a dwa lata później wystąpili jako headliner One Love Sound Fest we Wrocławiu.
http://onesheet.com/balkanbeatbox
http://facebook.com/balkanbeatbox
http://soundcloud.com/balkanbeatbox
Ten kolektyw od początku tworzy trójka artystów: Ori Kaplan (saksofon), Tamir Muskat (perkusja) oraz Tomer Yosef (wokal, perkusjonalia), jednakże za sukcesem trio stoi współpraca z różnymi utalentowanymi muzykami, z którymi wspólnie występują i nagrywają płyty. Utwory Balkan Beat Box cieszą się uznaniem publiczności i krytyków, którzy już od ponad dekady śledzą muzyczną i liryczną ewolucję tego kolektywu.
Wszystko zaczęło się w kotle kulturowym Nowego Jorku. Kaplan, który przybył do Nowego Jorku by grać jazz, szybko odnalazł się w emigranckim podziemiu muzycznym i podjął współpracę z muzykami tworzącymi wówczas zespół Gogol Bordello. W tym czasie Muskat współpracował z grupą Firewater. Wspólny zespół powstał w sposób organiczny w 2003 roku, gdy przecięły się ścieżki tych trzech artystów pochodzących z różnych tradycji muzycznych. Każdy z nich wniósł do zespołu nie tylko inne doświadczenie życia w kulturowej diasporze, ale też inne spojrzenie na muzykę i odmienne podejście do tworzenia tekstów. Tamir Muskat dorastał w domu pełnym rumuńskiej oraz afrykańskiej muzyki. Ori Kaplan spędził młodość w Jaffie grając klezmerską muzykę na klarnecie i studiował z Yuri Yunakovem - królem bułgarskich cygańskich saksofonistów. Z kolei Tomer Yosef to niezwykle uzdolniony sceniczny performer, mający na swym koncie występy w filmach (m.in. znany w Polsce "Przyjeżdża orkiestra"), rolę komika w TV, występy DJ’skie oraz dwa solowe albumy. Połączenie ich talentów okazało się naprawdę piorunujące, bo już dwa lata później wydali swój debiutancki krążek pod tytułem "Balkan Beat Box". Tak rozpoczęła się muzyczna działalność jednego z najciekawszych zespołów grających world music.
Artyści współpracowali zarówno z gwiazdami sceny undergroundowej, jak i inspirowali twórczość czołowych muzyków sceny popularnej, takich jak Diplo, czy Jason Derulo. Balkan Beat Box tworzyli wspólne brzmienia z Asafem Avidianem i jemeńskim trio A-WA. Piosenki grupy znalazły się na ścieżkach dźwiękowych do hollywoodzkich filmów, takich jak komedia "Popstar: Never Stop Never Stopping".
Po debiutanckiej płycie, którą można śmiało zaliczyć do klasyki gatunku eklektycznego world music, nadszedł czas na kolejny wysoko oceniany krok w rozwoju zespołu - "Nu-Med" (2007). Rok 2008 przyniósł wydawnictwo "Nu Made Remixes and Lives" zawierający remixy, niepublikowane wcześniej nagrania oraz dysk DVD.
W 2010 roku muzycy powrócili z albumem "Blue Eyed Black Boy", nagranym w Tel Avivie oraz Belgradzie pochłoniętym przez antykosowskie wystąpienia i demonstracje. Płyta nagrana została z udziałem wielu tradycyjnych instrumentów oraz gości, wśród których warto wymienić belgradzką cygańską orkiestrę Jovica Ajdarevic Orkestar.
Wydany w 2012 roku „Give” to wg. twórców najbardziej politycznie i społecznie zaangażowana ich płyta. Połączyli na nim surowość i energię elektronicznej sceny klubowej Afryki, Azji i Południowej Ameryki, dodając do tego tradycyjne dla ich twórczości elementy hip-hopu, ragga i rocka. Zainspirowany protestami ludzi na całym świecie, od ruchu Occupy Wall Street poprzez arabską wiosnę, album „Give” odzwierciedla nadzieje i gniew naszych czasów. Muzycy pozostają czuli na społeczne niepokoje targające współczesnym światem, dając w swojej twórczości upust gniewnym protestom i dając głos uciśnionym i mniejszościom walczącym z niesprawiedliwością świata.
Ich kolejny krążek, wydany w 2016 roku „Shout It All Out” to prawdziwy manifest w formie muzycznego nagrania. Muzycy troskliwie wyłuskują muzyczne perełki z prawdziwego labiryntu dźwięków, które powstają podczas spontanicznych jam sessions nagrywanych z zaprzyjaźnionymi artystami, następnie samplują najlepsze fragmenty. Na potrzeby najnowszego wydawnictwa powstały osobiste, poetyckie teksty, które w niespodziewany sposób łączą się z rozbuchanym bogactwem dźwięków. „Shout It Out” to płynny dialog między muzycznymi wizjonerami, którzy zabierają słuchaczy w podróż po muzycznym wszechświecie brzmień.
Balkan Beat Box prezentowali swoją muzykę na największych festiwalach na świecie, takich jak Glastonbury czy Roskilde, grali na czołowych imprezach reggae czy world music. Wszędzie porywają publiczność swoim zapałem, energią sceniczną i taneczną, multikulturową zabawą. W Polsce wystąpili już kilkanaście razy: w 2008 roku zagrali piorunujący koncert na festiwalu Wroc-Love Summer Stage we Wrocławiu. W 2009 roku wystąpili przed 12-tysięczną publicznością na Festiwalu Kultury Żydowskiej z koncertem transmitowanym na żywo przez TVP Kultura. W 2010 roku odwiedzili festiwal „Inne Brzmienia” w Lublinie, a dwa lata później porwali do tańca publiczność poznańskiego Ethno Portu. Zagrali świetne koncerty klubowe w Krakowie i Warszawie i wystąpili podczas plenerowych koncertów w Szczecinie i w opolskim amfiteatrze w czerwcu 2013. W 2014 roku supportowali Soundgarden na Life Festival Oświęcim, a dwa lata później wystąpili jako headliner One Love Sound Fest we Wrocławiu.
http://onesheet.com/balkanbeatbox
http://facebook.com/balkanbeatbox
http://soundcloud.com/balkanbeatbox